DATASKYDD (GDPR)
Din integritet är viktig för oss. Denna policy förklarar hur Krya Bygg AB behandlar personuppgifter – vilka uppgifter vi samlar in, varför, på vilken rättslig grund, hur länge vi sparar dem, vilka som kan få del av dem och vilka rättigheter du har enligt dataskyddslagstiftningen.
Vi behandlar personuppgifter för att kunna teckna, fullgöra och administrera avtal, uppfylla rättsliga skyldigheter (t.ex. bokföring, ROT), hantera garantier och reklamationer, skicka serviceinformation och relevant marknadsföring (med möjlighet att motsätta sig), ta fram statistik och utveckla våra tjänster.
Vi behandlar t.ex. namn, kontaktuppgifter, person-/organisationsnummer, fastighetsbeteckning, order-/leveransuppgifter, betalningsinformation och ärendekommunikation.
Utskick av avtalad information, drift-/serviceinformation samt – om du inte motsatt dig – relevanta erbjudanden. Personnummer behandlas vid ROT enligt Skatteverkets krav.
För att kunna styrka utfört arbete och hantera garanti-/serviceärenden kan vi behandla uppgifter som namn, kontaktuppgifter, personnummer (ROT), fastighetsbeteckning samt vid behov bild- eller ljudmaterial.
Behandling sker för att fullgöra avtal och – om det behövs – försvara eller framställa rättsliga anspråk. Exempel: ärendebeskrivning, kommunikation, dokumentation av åtgärder.
Vid ROT och enligt bokföringslagen behandlas nödvändiga uppgifter för att uppfylla lagkrav.
Med stöd av berättigat intresse kan vi använda kontaktuppgifter för relevanta utskick. Du kan när som helst invända. Avanmälningslänk finns i e-postutskick.
Skriver du till oss i sociala kanaler behandlar vi de uppgifter du lämnar där. Dela inte känslig information – använd i stället vårt .
Vid rekrytering behandlar vi namn, kontakt, CV, personligt brev och referenser för att bedöma din ansökan och eventuellt teckna anställningsavtal.
Främst direkt från dig (telefon, e-post, formulär, platsbesök). Vi kan komplettera uppgifter för god registervård från offentliga/privata källor (t.ex. folkbokföring, kreditupplysning) för att säkra korrekthet.
Vid offertförfrågan, beställning, ärendehantering, support och besiktning.
Exempelvis adressuppdatering eller organisationsuppgifter från betrodda källor (UC/Bisnode m.fl.).
Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen och analysera användning. Läs mer i vår Cookie Policy.
Avtal, rättslig förpliktelse (t.ex. bokföring/ROT), berättigat intresse (support, säkerhet, marknadsföring) och samtycke där så krävs.
Vi delar endast när det är nödvändigt, lagligen krävt eller avtalat. Personuppgiftsbiträdesavtal tecknas med leverantörer som behandlar uppgifter för vår räkning.
IT-drift, kundsupport, faktura/inkasso, logistik. De får endast behandla uppgifter enligt våra instruktioner.
Revisorer, jurister m.fl. när det krävs enligt lag eller för att hantera rättsliga anspråk.
Uppgifter kan lämnas när skyldighet föreligger (t.ex. Skatteverket, polis).
Kontakt via sociala plattformar innebär att plattformens leverantör också behandlar uppgifter.
Vid rekrytering kan uppgifter delas med test-/rekryteringspartner i den mån det behövs.
Vi använder lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder enligt GDPR. Primär lagring sker inom EES. Vid överföring utanför EES används godkända skyddsmekanismer (t.ex. standardavtalsklausuler).
Uppgifter sparas endast så länge det behövs för ändamålet eller enligt lag (t.ex. bokföring). När ändamålet upphört gallras eller anonymiseras uppgifterna. Vi prövar löpande om gallring kan ske tidigare.
Sparas så länge det kan uppstå anspråk och enligt tillämpliga preskriptions- och bokföringsregler.
Gallras när anspråk inte längre kan göras gällande och lagstadgad lagringstid löpt ut.
Under aktiv kundrelation eller tills du invänder. Därefter en begränsad tid för att respektera din invändning.
Normalt ca 6 månader efter avslutad process. Kan sparas upp till ca 24 månader endast för att kunna försvara rättsliga anspråk. Referenser gallras efter avslut.
Gallras löpande enligt våra interna riktlinjer och plattformarnas funktioner.
Du har rätt till tillgång (registerutdrag), rättelse, radering och begränsning i vissa fall, att invända mot behandling (inkl. marknadsföring) samt dataportabilitet när behandlingen grundas på avtal eller samtycke.
Begär registerutdrag kostnadsfritt. Vi besvarar normalt inom 30 dagar. Vi kan behöva verifiera din identitet.
Du kan be oss rätta felaktiga eller ofullständiga uppgifter. Vi informerar mottagare om rättelsen om möjligt.
Du kan begära radering t.ex. när uppgifterna inte längre behövs, när samtycke återkallas eller vid olaglig behandling. Undantag gäller om lag kräver lagring eller anspråk kan kvarstå.
Du kan invända mot behandling som sker efter intresseavvägning. Vi kan behöva visa tyngre berättigade skäl. Du kan alltid invända mot direktmarknadsföring.
Gäller uppgifter du själv lämnat och som behandlas med stöd av samtycke eller avtal, när det är tekniskt möjligt.
Kontakta oss via eller använd avregistreringslänken i utskick.
Kontakta oss via eller telefon. Vi kan behöva identifiera dig. Orimliga eller upprepade begäranden kan avslås eller medföra administrativ avgift (du informeras i så fall i förväg).
Vi bekräftar mottagandet och svarar utan onödigt dröjsmål, normalt inom 30 dagar. Om vi inte kan tillmötesgå begäran motiverar vi skälen och informerar om möjliga nästa steg.
Läs mer hos Integritetsskyddsmyndigheten.
E-post:
Telefon: 0708-240602
Policyn kan granskas och uppdateras vid behov. Senaste versionen finns alltid på vår webbplats.
Version 2025-10-23 · Krya Bygg AB · Denna policy kompletterar gällande lagstiftning (GDPR m.fl.).